Historicky první česká sólová violistka Jitka Hosprová začala hrát na housle v sedmi letech a ve čtrnácti přesedlala na violu. Z obyčejného koníčku se okamžitě stala láska a vášeň, která jí obrátila život vzhůru nohama.
Sedmého listopadu 2017 proběhl v Muzeu Bedřicha Smetany koncert, který by neměl v současném koncertním provozu zapadnout nepozorován. Nekorunovaná královna violy, Jitka Hosprová, si v rámci svého festivalu 2017 „Procházky uměním“ přizvala harfistku Kateřinu Englichovou a Kvarteto Martinů, aby nabídla – jako vždy na svých koncertech – pestrý program převážně z hudby druhé poloviny 20. století.
Přátelé mi říkají „Violka“ – asi je to výstižné, protože se se svým nástrojem vyloženě ztotožňuji.“ Jitka Hosprová vybírá o víkendu na stanici D-dur hudbu, kterou má ráda.
Zde si můžete přečíst rozhovor Jitky Hosprové o festivalu Procházky uměním, který poskytla pro týdeník 5plus2 v regionu Plzeňsko, Rokycansko a Tachovsko.
První dáma české violy Jitka Hosprová se nesnaží konkurovat houslistům, protože akceptuje specifika, omezení i přednosti svého nástroje.
SOČR na koncertu v Praze uvede nevidomé umělce Na koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu (SOČR) v pondělí v pražském Obecním domě vystoupí nevidomý multiinstrumentalista Mário Bihári, nevidomá klavíristka Ráchel Skleničková a nevidomá flétnistka Eva Blažková. Vedle nich se jako sólisté představí houslista Václav Hudeček, violistka Jitka Hosprová a kytarista Lubomír Brabec.
Host do domu 19. ledna 2017 v 11:04 Její mistrovství prověřil výpadek proudu. Pro 2000 lidí hrála potmě, bez not. „Byla jsem jak jukebox“ Jitka Hosprová je historicky první českou sólistkou na violu.
Hosprová sa dokázala izolovať od orchestrálneho zvuku presne na tých miestach, kde to bolo potrebné, a tam, kde sa vyžadovali spoločné rytmické artikulácie, ponúkla so Slovenskou filharmóniou presné akcenty pridávané na Berliozov majstrovsky variovaný rytmus.
První česká sólová violistka Jitka Hosprová se vrátila z úspěšného brazilského turné. Za necelý měsíc absolvovala osm koncertů na různých místech. Každý koncert byl specifický, hrála sólově v kostele, s harfistkou, s komorním i s velkým symfonickým orchestrem.
Jitka Hosprová je historicky první českou sólovou violistkou. Těší se uznání doma i v zahraničí a svůj nástroj propaguje nejen skvělou hrou, ale i zasvěceným slovem při koncertech, v rozhlasových pořadech i prostřednictvím mnoha dalších aktivit. V únoru odstartuje první ročník zajímavého festivalu Hudební procházky uměním v Museu Kampa.
Diskografie Jitky Hosprové čítá již sedm alb. A před časem vydala další. Jde o recenzenty velice příznivě přijatou nahrávku skladeb pro violu Paula Hindemitha. „Na album jsem zařadila i jednu z nejslavnějších Hindemithových skladeb. Autor ji zkomponoval roku 1936 v Londýně, kde v BBC připravoval přenos premiéry jiného svého díla.
Ve světoznámém Muzeu Kampa v Praze byl zahájen první ročník festivalu nazvaného Hudební procházky uměním. Posláním festivalu je hledání společných cest mezi hudbou, výtvarným uměním i historií ve snaze obohatit klasickou hudební produkci o netradiční procházky uměním.
Instrumentální hudba Paula Hindemitha nepatří k pilířům repertoáru našich sólistů, což je škoda, protože je to hudba vzrušující, strukturálně zajímavá a melodická. A navíc nástrojově vděčná.
Už její jméno zní zvukomalebně a konejšivě. Chceme-li vyjádřit soucit a tišit trápení, vytane na mysli snáze, než housle. Pravda, housle mnohem výše laděné, většinou dominují. Všude jsou víc slyšet, zní pronikavěji a tak vedle nich bývá viola trochu opomíjená.
Arriving at the tail-end of numerous recordings marking last year’s 50th anniversary of Paul Hindemith’s death, this CD presents some of his best-known viola compositions. As the informative but not always accurately translated booklet notes rightly observe, the composer wrote them for his own use as a concert soloist, and they thus give a fair impression of his playing style, which was imbued with the principles of the post-Romantic ‘New Objectivity’.
U Hindemithových violových sonát se rozjíždí konkurence. Daří se jim lépe než většině jeho děl z tohoto žánru a záplava violistů spolu soupeří na albech, o čemž jsem stručně psal v rámci recenze nedávné kompletní nahrávky Tabey Zimmermannové (5/14), která nastavila novou laťku.
Pozvání do 171. show přijali: Karel Fiala, Jitka Hosprová a Ondřej Hrab. Natáčení pořadu se můžete zúčastnit v úterý 3. června t.r. v pražském divadle Archa, záznam odvysílá TV Prima v pátek 6. června po 22. hodině.
Violistka Jitka Hosprová a harfistka Kateřina Englichová natočily nové album “Píseň noci”. Spojení jejich nástrojů vzešlo z cyklu České filharmonie pro budoucí maminky.
Lacking as they do the extensive Classical and Romantic solo repertoire enjoyed by violinists and cellists, viola players are often on the lookout for new pieces. Jitka Hosprová has put together an interesting programme of Czech music and gives convincing accounts of all five works, distinguished by fine, robust tone and emotional commitment.
One of the uncontracted benefits of reviewing is being sent music you don’t know; I knew the names of all the Czech composers here and had heard some, not much, music by them, and so this CD has been a voyage of discovery for me.